Kurset sagde: 3 teknikker på tre dage! – og det viste sig at blive et af de mest spændende, intense og nørdede kurser jeg har været på længe.
Planter bruges til inspiration overalt, til at tegne efter, udtrække farve, lave i papir, boligindrette, tørre. You name it, they do it! Og planter er enormt oppe i tiden.
Dette kursus handlede om at bruge planter til at lave mønstre på stof (og i et lille omfang også på papir). Følg med mens jeg fortæller om de tre teknikker.
ECO-PRINT
Er i familie med plantefarvning af garn. Man bruger planternes eget naturlige pigment, som “presses” ind i det færdige stof, vha kogning/dampning og eddike.
Stoffet opblødes i eddikevand. Eddiken tilføjer syre, som er med til at fremme processen. Herefter lægges plantedele på stoffet, de kan tilsættes forskellige stoffer i meget små mængder, fx jernvitriol som mørkner, eller kobbersulfat, som gulner. Eller citronsyre som lysner farverne. Men man kan også tilsætte krydderier, gurkemeje, chili etc. Og en meget smuk tilsætning er cochinelle, som er en bille der pulveriseres, og giver den smukkeste violette farve.
Når man har placeret sine plantedele, rulles stoffet op på en rundstok, og lægges i dampbad i to timer. Når det er afkølet kan man pakke det ud, og se hvad der er sket.
Nogle planter er rigtig gode til teknikken, fordi de afgiver en masse pigment, andre afgiver nærmest intet. Og det er meget forskelligt hvad der kommer ud af det, alt efter årstid, og hvor man er i verden. Nogle steder er der langt mere pigment i planterne end der fx er her i det kolde nord.
Planterne skal være friske til processen.
På kurset lavede vi eco-print på forskellige typer af stof, alle i naturmaterialer, silke, uld, bomuld etc. Vi lavede også prøver på akvarelpapir, og det kom der nogle rigtig fine ting ud af.
SUNPRINTING
Til sunprinting skal du bruge en farve der fremkaldes ved hjælp af lyset i rummet. Og det skal være på stoffer af naturmateriale (bomuld, hør, silke, uld etc) .
Stoffet skal spændes ud på en trykkeplade, med nåle hele vejen rundt. Derefter lægges blomster og blade på, som skal ligge helt fladt.
Blomsterne skal være friske og fugtige, men da de skal være flade, skal du have ligget i pres i et par dage. (ikke længere, så man risikerer at de rådner)
Hvis de ikke er flade, vil de ikke lægge sig til stoffet, og der vil slippe uhensigtsmæssig lys ind.
Når planterne er på plads, skal de ligge der indtil stoffet er helt tørt. På det tidspunkt vil farven udenfor planterne have udviklet og stabiliseret sig, og under planterne vil den have blegnet, således at planternes kontur står tydeligt frem.
På dette tidspunkt kan man fjerne plantedelene, fjerne nåle og pille et helt fantastisk stykke stof af trykkepladen. Jeg er meget begejstret for denne teknik.
PLANTETRYK MED BAFIXAN
Den tredje tryktenik indebærer at man skal have nogle pressede planter og plantedele, som slet ikke indeholder fugtighed mere.
Planterne bemales med den særlige bafixan-farve og tørres helt. Ja – det er noget nulre-arbejde!
De placeres på et stykke akvarelpapir, som evt. også har fået en bemalet bund.
Ovenpå det hele lægges et stykke stof, som skal være minimum 50 % kunstfiber, gerne mere.
Det hele lægges i en varmepresse, og efter 40 sekunder er der sket helt fantastiske ting.
Man fjerner stoffet og ser hvad der er sket. Selvom man har blandet farver, kan der ske meget igennem varmeprocessen. Nuancerne kan nemt flytte sig.
Andet tryk med samme papir og blomster vil oftest blive mere intenst i farverne.
Jeg er helt vild med denne teknik, som er enormt “nulre-styret”, og som samtidig er vild og uforudsigelig.
Om kurset:
Kurset blev afholdt på Emilielunden på Møn, som normalt er et kursuscenter der afholder sykurser. Lærere var tre lokale plantenørder og tekstildesignere, Laura Barüel, Mette Back og Henriette Lundbye Petersen (som også er biolog og havde medbragt mikroskop og masser af viden om planterne. )
Et vanvittigt spændende kursus, hvor der var mulighed for at arbejde på værkstedet fra tidlig morgen til sen aften. Det er længe siden jeg har været i så skønt et nørdeflow.
Jeg skal helt sikkert arbejde videre med de to af teknikkerne, sunprinting og bafixantryk. Deres stærke grafiske udtryk appellerer i den grad til mig.
Jeg glæder mig til at komme igang.
7 Kommentarer
Hej Tina
Jeg vil gerne prøve noget Eco print, men har et par spørgsmål dertil.
Hvad bindes stoffet omkring stokken med ?
Kan det hele koges i stedet for dampes og hvad skal det koges i ? Eddike/ vand opløsning ?
Mvh Lis
Hej Lis. Ret beset har jeg jo kun prøvet eco-print en enkelt gang, nemlig på kurset som jeg beskriver, men jeg kan godt forsøge at svare alligevel. (Det er foreløbig kun bafixan-tryk jeg har arbejdet videre med, hjemme).
Når du ruller stoffet på rundstok, er det en god ide at rulle et stykke med, som beskyttelse, så du kun får printet på den side af dit “rigtige” stof, som du har planlagt. Jeg brugte en strimmel bomuldstof i stokkens bredde, som så endte med at få et lidt utydeligt “ghost-tryk”, fordi det smittede lidt af på det. Faktisk kan disse dækstykker blive ret flotte, selvom de egentlig tjener som beskyttelse.
Når du har rullet hele stoffet på rundstokken, vikler du en strimmel bomuldsstof rundt om. Klip en lang strimmel på 4-5 cm.bredde. Når du er ved at nå enden af beviklingen, klipper du ca 10-15 cm op i enden, på langs, og bruger de to ender til at bunde knude rundt om stokken med. Så skal det nok holde til den videre behandling uden at gå op.
Jeg tror umiddelbart du får det bedste resultat ved at dampe. Hvis du eco-printer på bomuld, kan det godt tåle kogning, men hvis du arbejder i silke eller uld vil det være for hård en omgang. Du kan sagtens bygge noget op i bunden af gryden, så det bliver hævet fra bunden hvor vandet ligger. Fx kan du lægge sølvpapirskugler i vandet og en rist ovenpå, over vandet. Du kan også bruge en omvendt kurv (øverste kant hviler på bunden af gryden.)
Den kan godt holde til en kogning, og så lægger du rullerne på bunden, der er over vandoverfalden.
I kinesiske forretninger kan du købe en asiatisk steamer, som er sådan en træ/kurvedims i flere lag, som man damper dumplings og lignende i. Sådan een kan du også bruge nede i gryden.
Til en stor gryde (ca 15 liter) skal du bruge ca en dl eddike, iflg mine notater.
Håber du får et godt resultat, og tusind tak fordi du læser med herinde 🙂 Hilsen Tina
Ser super spændend ud – kan du skrive lidt mer om det var øko. akvarelpapir og hvor du var på kursus?
Stor hilsen Sus 😉
Hej Sus. Det var helt sikkert ikke øko akvarelpapir, for det var det billigste jeg kunne finde. Der går temmelig meget til, hvis man skal have nogle blomster at vælge imellem, og det er den vandsugende egenskab man skal bruge.
Kurset var på Møn, hos Emilielunden. Underviseren var blandt andet Laura Baruël, som også holder workshops i eget værksted (på Møn). Tjek hendes hjemmeside her: https://baruel.dk/
og tjek lige hendes sengesæt mv ud. De er fantastiske!
Hej Tina,
hvad er en farve der fremkaldes med lys? Eller retter, hvor køber man den, har du et mærke jeg kan gå efter? Og også gerne hvor man kan købe Bafixan?
Det er så spændende det du beskriver og jeg får lyst tl at prøve det hele.
Mvh Kirsten
Hej Tina
Jeg vil høre hvilken slags silke der bruges?
Jeg har opdaget teknikken på Pinterest og det bliver jeg bare nød til at prøve.
Hilsen Louise hjerrild
Hej Louise
Det kan jeg godt forstå, det er nemlig også rigtig sjovt.
Nu skriver du ikke hvilken af de tre teknikker du er vild med, men både eco-print og sunprinting kræver naturfibre for at virke ordentligt. Og det er jo fx silke. Til gengæld kan du bruge silke i mange udgaver, både tykt og tyndt. Men hvis silken kommer i et blandingsprodukt, fx blandet med en kunstfiber, så vil det ikke virke så godt. Så det skal helst være ren silke.
Hvis det er den tredje teknik, varmetrykket du er vild med, skal det til gengæld have kunstige fibre i blandingen for at fungere ordentligt.
Rigtig god fornøjelse.
Hilsen Tina Krøyer